woensdag 1 december 2010

Handleiding voor het lezen van mijn blog...

!!!! DIT IS NIET MEER VAN TOEPASSING!!!! (heb een bespreking gehad met Jeannine hierover)

Blijkbaar na het aanpassen van de lay-out van mijn blog is er dus het volgende probleem opgetreden...

Mijn eerste onderwerp dat hier vooraan op mijn blog staat (dus wat je dadelijk leest als je mijn blog opent)is niet het enige waarop mijn blog gebouwd is...
Want mocht dit zo zijn dan zou ik inderdaad een onvoldoende hebben denk ik, aangezien mijn blog dan niet volledig zou zijn zoals gevraagd, plus dan zou het overkomen dat ik ook nog niks ondernomen heb dit jaar aan mijn actiepunten (zie reactie Jeannine).

Hoe zit mijn blog dan wel in elkaar? Hoe moet je mijn blog volgen/lezen?
Wel ik heb al mijn titels/onderwerpen/dimensies waar ik dit jaar rond werk elk opgedeeld in mijn blogarchief.
Zo vind je in mijn blogarchief (onder november) volgende onderwerpen/titels terug waarin in ieder mijn actiepunten staan, hoe ik deze ga bereiken, leerplandoelen, wat ik reeds gedaan heb en geleerd etc:
- praktijkervaringen deel 1
- praktijkervaringen deel 2
- Techniek deel 1
- Techniek deel 2
- Natuur deel 1
- Natuur deel 2
- Natuur deel 3
- Natuur deel 4
- Mijn explorerende grondhouding
Als je dus op een van die titels klikt in mijn blogarchief vind je van elk van mijn actiepunten/vaststellingen etc alle gegevens terug.

Hoe zit dat dan met dingen die ik nog doe om mijn leervragen etc te bereiken, hoe vul ik deze aan?
Wel ik ga naar het titeltje dat past bij dit doel en dan vul ik hierin de gegevens aan wat ik reeds gedaan heb en wat ik hierdoor geleerd heb. Ik doe dit door de datum erbij te noteren wanneer dit ook gebeurd is.
Gevolg hiervan wel is dat je echt heel mijn blog moet lezen, want dat dit niet iedere keer in een nieuw bericht wordt gezet. Want dan vind ik dat het onoverzichtelijk wordt en dan weet je niet van waar ik kom, omdat er dan zoveel berichten zullen zijn...
Misschien dat het gewoon handig is dat ik mss ergens toch een nieuw berichtje erbij zet en zeg van kijk -> aanvulling in titel ... ?

Waarom heb ik gekozen voor deze twee dimensies terwijl ik in het begin zoveel verschillende leervragen/acties en dergelijke had?
Dan raad ik je aan even te kijken naar de andere titels van november als reactie op de responsen die ik gekregen heb van zowel Heidi als mijn medestudenten.

Ziezo, ik hoop dat het nu makkelijker is om te begrijpen hoe mijn blog in elkaar zit en hoe mijn blog te volgen.

Mochten er opmerkingen zijn of dergelijke -> laat mij gerust weten via een reactie.

2 opmerkingen:

  1. Dag Anya,

    Ik merk dat je serieus hebt zitten worstelen om je weg te vinden binnen deze blog. Hetgeen dat ik vooral mis, is je leerresultaat. Ik begrijp dat je zoveel mogelijk wilt doen dit jaar maar is dit haalbaar?? Je kan beter een paar acties ondernemen waar je echt iets aan hebt. Acties waarvan je weet dat je echt met vragen zit. Waardoor je ook gaat aanvoelen welk effect dat dat op jezelf heeft maar vooral wat je hiervan mee naar je klas kan nemen. Welk effect zou het op je kinderen hebben?? Als ik bij techniek je leerresultaat lees dan lees ik wat je allemaal doet en dat je het leuk vindt maar wat neem je hiervan mee naar je klas?? Probeer hier volgende keer zeker eens aan te denken dan ga je er zeker komen. Nog veel succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Christel: Ik ben het hier niet helemaal mee eens met jouw reactie... (ik geef gewoon nu even mijn mening hierop).
    Ivm zoveel acties: dit zijn echt leervragen van mij en deze zijn echt al heel wat beperkter geworden. Nu momenteel kan ik niet zo veel doen rond mijn acties van de natuur, aangezien de natuur nu vrijwel stil ligt op vlak van mijn acties. Maar techniek ben ik wel mee bezig, alsook praktijkervaringen en mijn explorerende grondhouding.
    Ivm van mijn leerresultaat ivm welk effect naar leerlingen en wat ik anders zou aanpakken naar mijn leerlingen toe. Het staat er mss niet duidelijk apart bij genoteerd zoals in jouw blog, maar het staat er wel in in mijn leerresultaat. Bij Techniek heb ik inderdaad nog geen leerresultaten genoteerd, het was de bedoeling nu in de kerstvakantie naar Technopolis te gaan, maar wegens te veel misselijk (zwangerschap) is dat nu niet mogelijk voor mij om bijna 2u in de auto te zitten.
    Maar bij mijn praktijkervaringen alsook bij natuur deel 3 (eart explorer - bezoek, alsook stenenmuseum) heb ik wel degelijk mijn leerresultaat naar mijn lln toe genoteerd. Mss niet uitgebreidt, maar moet dit iedere keer uitgebreidt?
    Bijv. bij praktijkervaringen naar brug toe maken (dit was een leerresultaat dat vooral draaide rond mijzelf als lerende en bezig zijn met de actie: Zelf exploreren rondom de leervragen op voorhand om te kijken
    hoe ik explorerend antwoorden kan vinden hierop. En dit adhv
    zelf te experimenteren/verwerkingen doen rondom techniek en
    ruimte. En hierbij dan de 3 H's inzetten.
    En als laatste heb ik dan hieruit geleerd naar de klas toe: Later als ik iets wil doen in mijn klas rond techniek moet ik mijn leerlingen daar ook wel de tijd voor geven, zodat zij ook kunnen genieten van het werken met techniek.
    Ivm mijn actie in Earth Explorer heb ik duidelijk gezegd naar lln toe moet ik hen echt wel actieblaadjes meegeven, want anders zitten ze nadien nog met leervragen zoals ikzelf na het bezoek. Want anders doe je enkel maar de proefjes, ben je verbaasd maar sta je er verder niet bij stil...
    En ivm actie Stenenmuseum: daar heb ik ook genoteerd dat dit leuk is voor de lln dat ze geprikkeld worden naar welke steen ze geraapt hebben, het verschil tussen echt goud en zottengoud (want dit mogen ze zelf zoeken in bakken met water)en de man die heel leuk en kinderen-betrekkend de uitleg kan geven over stenen. Dit is dus echt leuk en leerzaam voor de lln. Nu heb ik niet genoteerd dat ik hier eens naar toe zal gaan met mijn studenten, omdat ik hier zelf nog geen zicht op heb of dit mogelijk is om daar naartoe te gaan -> Hasselt - Neerpelt is toch een ritje en moet ook bekostigd worden (toestemming van school?). Dus hoe het Stenenmuseum concreet in mijn lessen gebruiken? (door hiernaar een exploratietocht te doen)Heb ik zelf nog geen zicht op...

    BeantwoordenVerwijderen