vrijdag 12 november 2010

Natuur deel 3

Bestaansdimensie: Natuur

5.2.7 Natuur


Ik stel vast:

Ik heb in het verleden nog geen proeven gedaan rond luchtdruk, licht, geluid etc.

Leerwens:

Ik wil weten welke soorten proeven ik kan doen rond natuurkundige verschijnselen en deze ook uitvoeren adhv een stappenplan.
En ook weten hoe deze natuurkundige verschijnselen ontstaan om zo te kijken ook of ik deze via proeven kan nabootsen.

Actieplan:

- Een uitstap maken naar technopolis en Earth Explorer om proefjes
te maken ivm de natuur.

- Boeken uitlenen in de bieb over proefjes omtrent
natuurverschijnselen, alsook mij informeren op internet.

- Mij informeren adhv verschillende bronnen hoe die
natuurverschijnselen ontstaan.

- Zelf de natuurverschijnselen proberen na te bootsen adhv
proberen (proefjes doen) en kijken of dit haalbaar is.

- Vragen aan een van mijn leerkrachten welke soorten proefjes er
zijn en welke de belangrijkste hieruit.

- Mij informeren welke materialen en bestaan en die ik kan
gebruiken om die proefjes ivm meten van luchtdruk etc te
verwezenlijken.

Leerplandoelen wo:

7.21 Eenvoudige proeven kunnen uitvoeren in verband met luchtdruk, licht, geluid, zwaartekracht, magnetisme, electriciteit …
Bij het opzetten van een experiment volgende stappen toepassen: vraag formuleren, voorspelling maken, proef plannen en uitvoeren …

Leerresultaten:

-

Ik ben naar Earth Explorer geweest samen met mijn gezin en heb mij hier reuze geamuseerd. Zo heb ik bijvoorbeeld de natuurkracht ervaren van een orkaan in Amerika. Dit was zeer angstwekkend en verrassend om te weten te komen dat de mensen die daar wonen jaarlijks meerdere malen soms hiermee geconfronteerd worden met deze krachten van de natuur. Voor kinderen kan dit proefje/exploratie nogal hevig overkomen en zéééér beangstigend zijn. Hier moet ik dan later als leerkracht dan ook nadien dieper op in gaan om zo angsten te voorkomen die zich voortzetten in het dagelijks leven van de kinderen.
Ik ben daar ook een proefje tegengekomen hoe je met een simpele emmer, een elastiek en een kloppertje lucht kan verplaatsen/wind kan maken. Ik wil dit dan ook graag eens zelf maken en heb dan ook foto's hiervan gemaakt, aangezien dit best wel simpel lijkt en leuk om zo de natuur na te bootsen adhv materiaal waar je niet dadelijk aan denkt.




Er is daar ook een proef waarbij er water in een kom zit en dat gaat beginnen rond te draaien en bovenaan heb je dan aanzuiging, hierdoor ontstaat er een tornado. Dit was prachtig om te zien hoe deze ontstaat. Er is dus blijkbaar wind nodig, maar ook aantrekking. Hier heb ik nog meer leervragen rond gekregen, die ik nog moet uitzoeken. Zoals; wat zorgt dan van de draaiing van dat water/wolken? En is bestaat een tornado uit water of wolken? En wat zorgt voor de voortbeweging hiervan? net zoals een draaikolk onder water, hoe ontstaan deze? Want je kon dit wel proberen in Earth Explorer, maar er stond geen uitleg bij hoe deze ontstaan. Toch niet duidelijk, waardoor ik met leervragen buiten ging.



Over het algemeen stond er niet veel uitleg bij elke proef die er stond. Ik wist niet altijd wat hier achter zat, hoe kon dit, hoe ontstond dit? Dat vond ik wel spijtig, waardoor je navenant van tijd gewoon de proefjes begon uit te voeren maar niet meer naar de tekstjes keek aangezien ik al meerdere keren met vragen bleef zitten... Als je hier met studenten naar toe gaat, moet je echt wel zo een vragenlijstje meegeven denk ik, want anders gaan ze gewoon exploreren maar niet verder nadenken en met leervragen blijven zitten.
En nu kom ik op het idee dat mss dat juist de bedoeling is van Eart Explorer, dat je nadien zelf je leervragen gaat gaan oplossen thuis, maar dat zij je een aanzet geven tot exploreren van de aarde en je leervragen naar boven komen... Mss kan je dit dan als exploratietocht gebruiken als inleiding voor lessen rond de fenomenen van de aarde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten