woensdag 10 november 2010

Bestaansdimensie: Techniek

5.2.6 Techniek
Ik stel vast:
Dat ik weinig ervaar uit welke materialen en/of grondstoffen allerlei voorwerpen gemaakt zijn.
Ik weet ook niet welke distributiesystemen er hier in Limburg zijn die voor water, energie etc zorgen. Hoe deze werken is voor mij ook een raadsel.
En een eigen bewegende constructie heb ik nog nooit gemaakt, dus ook nog niet gebruik gemaakt van tandwielen hierbij.

Leerwens:
Ik wil de voorwerpen uit het dagelijkse leven waar we het meeste mee in aanraking komen, gaan exploreren. Ik wil ook te weten komen uit welke materialen/grondstoffen deze bestaan en waar deze vandaag komen.
Kunnen zeggen welke distributiesystemen er in Limburg zijn en hoe deze werken.
Zelf een bewegende constructie maken, met gebruik van tandwielen en eventueel met gebruik van batterijen.

Actieplan:
-Ik ga de voorwerpen waarmee we dagelijks mee in aanraking komen eens opsommen op een blaadje.
Dan ga ik al deze voorwerpen eens gaan onderzoeken en uittesten waaruit deze bestaan en de kenmerken hiervan.
Hierna ga ik mij verdiepen in dit soort van materiaal door hier meer informatie over te gaan opzoeken, ontstaan, waar vinden etc.
-Ik ga eens op de gemeente gaan navragen welke distributiesystemen in Limburg bestaan.
Hierna ga ik op het net info hieromtrent opzoeken.
Bij een opendeurdag van deze bedrijven, ga ik hier eens gaan kijken naar de werking van deze bedrijven.
Ik ga ook bij de bedrijven zelf info gaan inwinnen, om zo meer te weten te komen van hun werking.
-Ik ga eens in de bib gaan kijken naar technische constructies die bewegen, en informeren hoe deze gemaakt zijn.
Eens langsgaan bij technopolis om zo meer te weten te komen over techniek.
Op het net eens kijken of hier leuke dingen tussen staan om te creƫren.
Een plan opstellen van welke constructie ik wil maken.
Mijn materiaal bijeen zoeken dat ik nodig heb voor het maken van mijn constructie.
Mijn constructie ineen steken, eventueel hulp inroepen van mijn vriend of zijn kameraad die electrische technieker is.

Leerplandoelen wo:
6.1 Ervaren en uiten uit welke materialen en/of grondstoffen allerlei voorwerpen gemaakt zijn.
6.7 Op eigen niveau kunnen uitleggen hoe een aantal distributiesystemen in jouw omgeving zorgen voor aanvoer van water, energie …
6.12 Bij het ontwerp van een bewegende constructie rekening houden met de grootte en de werking van tandwielen …

Leerresultaten:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten