woensdag 10 november 2010

Bestaansdimensie: Natuur

5.2.7 Natuur
Ik stel vast:
-Dat ik niet de functie weet van lichaamsdelen bij planten alsook bij de mens. En deze lokaliseren kan ik ook niet zo goed.
-Ik weet niet hoe ik elementaire hulp moet verlenen.
-In mijn omgeving ken ik de levensgemeenschappen en biotopen niet bij naam, en zelf ken ik er ook niet zo veel.
-Ik heb in het verleden nog geen proeven gedaan rond luchtdruk, licht, geluid etc.
-Ik heb geen idee hoe de aarde is samengesteld.

Leerwens:
-Ik wil weten hoe ik elementaire hulp moet verlenen.
-Dat ik de lichaamsdelen bij verscheidene planten en het lichaam kunnen lokaliseren en hun hoofdfunctie kunnen opsommen.
-Ik kan de belangrijkste levensgemeenschappen en biotopen uit mijn directe omgeving opsommen, herkennen en kenmerken opsommen.
-Ik wil weten welke soorten proeven ik kan doen rond natuurkundige verschijnselen en deze ook uitvoeren adhv een stappenplan.
-Weten waaruit de aarde is samengesteld.

Actieplan:
-Ik ga een boek in de bib halen over elementaire hulpverlening.
Zelf wil ik ook eens meedoen aan een cursus EHBO van het Rode Kruis.
-In de bib ga ik boeken uitlenen over de lichaamsdelen en organen van planten en dieren.
Ik wil hier ook een leerkracht van mijn school over aanspreken om te horen welke het belangrijkste zijn om te weten als lkr.
Kijken of ik ergens een anatomie-pop op de kop kan tikken op het internet.
-Ik ga eens naar een kruidentuin gaan en mij laten begeleiden door een gids om meer te weten te komen over kruiden en planten.
Eens langsgaan bij een herborist om meer te weten te komen over planten en hun werking en benamingen.
Naar het arboretum in Bokrijk gaan om daar bomen te leren kennen.
Een eigen planten-,kruiden- en bomenklasseur maken.
-Een uitstap maken naar technopolis en Earth Explorer om proefjes te maken ivm de natuur.
Boeken uitlenen in de bieb over proefjes hieromtrent, alsook mij informeren op internet.
Vragen aan een van mijn leerkrachten welke soorten proefjes er zijn en welke de belangrijkste hieruit.

Leerplandoelen wo:
7.3 In jouw omgeving een aantal levensgemeenschappen of biotopen ontdekken.
7.6 Op eigen niveau de functie kunnen uitleggen van lichaamsdelen zoals wortel, stengel, bloem, zintuigen, spieren, huid, skelet.
Belangrijke organen die betrokken zijn bij levensprocessen van mensen kunnen lokaliseren, benoemen en hun functie op eenvoudige wijze kunnen verwoorden.
7.16 Elementaire hulp kunnen verlenen.
7.21 Eenvoudige proeven kunnen uitvoeren in verband met luchtdruk, licht, geluid, zwaartekracht, magnetisme, electriciteit …
Bij het opzetten van een experiment volgende stappen toepassen: vraag formuleren, voorspelling maken, proef plannen en uitvoeren …
7.23 Weten dat de aarde is samengesteld uit een korst, continenten en oceanen, met daarrond een atmosfeer en daarbinnen een taaie vloeibare kern.

Leerresultaten:
- Ik ben naar Earth Explorer geweest samen met mijn gezin en heb mij hier reuze geamuseerd. Zo heb ik bijvoorbeeld de natuurkracht ervaren van een orkaan in Amerika. Dit was zeer angswekkend en verrassend om te weten te komen dat de mensen die daar wonen jaarlijks meerdere malen soms hiermee geconfronteerd worden met deze krachten van de natuur.
Ik ben daar ook een proefje tegengekomen hoe je met een simpele emmer, een elastiek en een kloppertje lucht kan verplaatsen/wind kan maken. Ik wil dit dan ook graag eens zelf maken en heb dan ook foto's hiervan gemaakt, aangezien dit best wel simpel lijkt en leuk om zo de natuur na te bootsen adhv materiaal waar je niet dadelijk aan denkt.
Er is daar ook een proef waarbij er water in een kom zit en dat gaat beginnen rond te draaien en bovenaan heb je dan aanzuiging, hierdoor ontstaat er een tornado. Dit was prachtig om te zien hoe deze ontstaat. Er is dus blijkbaar wind nodig, maar ook aantrekking. Hier heb ik nog meer leervragen rond gekregen, die ik nog moet uitzoeken. Zoals; wat zorgt dan van de draaiing van dat water/wolken? En is bestaat een tornado uit water of wolken? En wat zorgt voor de voortbeweging hiervan? net zoals een draaikolk onder water, hoe ontstaan deze? Want je kon dit wel proberen in Earth Explorer, maar er stond geen uitleg bij hoe deze ontstaan. Toch niet duidelijk, waardoor ik met leervragen buiten ging.
Over het algemeen stond er niet veel uitleg bij elke proef die er stond. Ik wist niet altijd wat hier achter zat, hoe kon dit, hoe ontstond dit? Dat vond ik wel spijtig, waardoor je navenant van tijd gewoon de proefjes begon uit te voeren maar niet meer naar de tekstjes keek aangezien ik al meerdere keren met vragen bleef zitten... Als je hier met studenten naar toe gaat, moet je echt wel zo een vragenlijstje meegeven denk ik, want anders gaan ze gewoon exploreren maar niet verder nadenken en met leervragen blijven zitten.
En nu kom ik op het idee dat mss dat juist de bedoeling is van Eart Explorer, dat je nadien zelf je leervragen gaat gaan oplossen thuis, maar dat zij je een aanzet geven tot exploreren van de aarde en je leervragen naar boven komen... Mss kan je dit dan als exploratietocht gebruiken als inleiding voor lessen rond de fenomenen van de aarde.
- Ik ben naar het stenenmuseum gegaan in de zomer en daar ben ik te weten gekomen dat talkpoeder eigenlijk steen is.Dit is iets wat ik nog niet wist. Nu had ik een korte leerrijke uitleg gekregen over stenen die dag, maar nu zondag (31/10) ga ik nogmaals hier naartoe om de hele uitleg nogmaals te horen en dan neem ik nota's hiervan. Dit werd ook gegeven door een héél boeiende man die hierin gespecialiseerd is en dit echt op kindniveau kan brengen (is vroeger ook leerkracht geweest).
Na 31/10 (bezoek aan stenenmuseum) ben ik te weten gekomen dat gips ook van een steen komt en dat het krijt dat wij gebruiken in de klassen ook uit gips gemaakt is.
Wij (Michèle en ik) hebben ook echt liggen zoeken in zand naar stenen/mineralen. Ikzelf vond dit niet zo een leuke ervaring alleen al door het zand onder mijn nagels te voelen (ben ik echt geen fan van). Maar ik kan mij wel héél goed inbeelden dat leerlingen dit enorm leuk vinden om zo op zoek te gaan in zand naar stenen.
We hebben ook goudschilfers liggen zoeken in kuipen met water en zand en andere kleine mini mineralen. Dat was echt een leuke ervaring, met een schaal in het water scheppen en dan draaien op zoek naar goud. Dit was wel niet makkelijk... En ik was zo blij dat ik goud had gevonden!! Bleek achteraf dat dit gekkengoud was. Dat lijkt dus op goud, maar is niet zuiver goud. En dit gebruiken ze voor vuur te maken. Want vuurstenen tegen elkaar op kloppen, maakt geen vonken hebben we gezien. Maar neem een vuursteen en gekkengoud en je hebt vonken. Ze gebruiken gekkengoud ook voor op zo zwavelstokjes.
We hebben ook de uitleg deze keer gekregen over de prehistorie en stenen. Aangezien dat ze vroeger geen kleurpotloden hadden, maalden ze kalksteen tot poeder en dat mengden ze dan met pigment waardoor ze een heel rijk kleurenpalet kregen. En ik dacht altijd dat dat gemaakt was door aarde/leem (die grottekeningen).
Ook ben ik te weten gekomen dat er houtsteen bestaat, dat is hout dat versteend is. De binnenkant heeft het uiterlijk van een buisjeszwam of was het nu het bot van die dino dat er uit zag als een buisjeszwam? Dat ben ik nu helemaal vergeten :s Nu in elk geval, ik vond het enorm interessant om de verschillende soorten stenen die op aarde voorkomen te zien. Alsook dat stenen verschillende hardheiden hebben, daar had ik geen idee van...
Nu voor de verschillende lagen te weten te komen van de aarde zal ik ook hier geen info vinden, maar wel de verschillende soorten mineralen leren kennen alsook mooie fossielen die we hebben gezien.
Het leuke ook aan heel het gebeuren voor de kinderen is dat hij (de eigenaar van het museum) op bepaalde ogenblikken met fossielen en mineralen in het rond gooit buiten en dan zie je groot en klein al die stenen oprapen. En dan krijg je automatisch de vraag: welke steen heb ik nu opgeraapt? Wat is hier zo speciaal aan?
Dit is echt een museum om de verschillende soorten stenen te leren kennen alsook een aantal verschillende gebruiken van stenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen